Potężna inwestycja kolejowa. Blisko 300 mln zł od PKP otrzyma od Aglomeracja Beskidzka. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiło dziś, że projekt “Odbudowa linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako kluczowy element łączności między Śląskiem Cieszyńskim a Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)” został wybrany do dofinansowania w ramach Programu Kolej+. Dotychczas projekt ten znajdował się na liście rezerwowej programu.
Oznacza to, że nieczynny fragment linii kolejowej między Bielskiem-Białą a Skoczowem zostanie w ciągu najbliższych lat gruntownie odnowiony zgodnie z założeniami Studium Planistyczno-Prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka.
W ramach tego studium przewidziano nie tylko budowę niemal od podstaw nawierzchni torowej, ale także budowę lub modernizację kilkudziesięciu konstrukcji inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych. Dodatkowo, planowane są nowe przystanki kolejowe, takie jak Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko oraz Bielsko-Biała Listopadowa.
Poprawę konkurencyjności linii w transporcie zapewni korekta krzywych i łuków, co pozwoli na zwiększenie prędkości do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach.
W działania mające na celu przywrócenie połączeń między Skoczowem i Bielskiem-Białą, pod koordynacją Aglomeracji Beskidzkiej, zaangażowały się, na podstawie zawartego porozumienia, Miasto Bielsko-Biała, Gminy: Cieszyn, Skoczów, Jasienica, Ustroń, Wisła, Goleszów oraz Powiaty: bielski i cieszyński. Udało się wynegocjować korzystne deklaracje Marszałka Województwa o udziale w kosztach inwestycji (50% wkładu własnego samorządowego) oraz o uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów-Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń dziennie).
Dzięki inwestycji nie tylko zostanie przywrócona możliwość podróżowania pociągiem między Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale także powstanie pełna infrastruktura umożliwiająca utworzenie kolei aglomeracyjnej.
Według informacji portalu Bielsko.Biala.pl, modernizacja 22-kilometrowego odcinka linii kolejowej kosztować ma ok. 350 mln zł netto, 85 proc. potrzebnej kwoty pochodzić ma z programu Kolej Plus (~300 mln zł). Resztę wyłożyć będą musiały samorządy oraz marszałek województwa śląskiego.